Yksi paremman elämän pointti on kaikessa kovuudessaankin raha. Sitä on pakko olla, jotta voi elää. Jokainenhan meistä haluaa tulla toimeen vaikkei mitään miljoonaa tililleen kaipaakaan. Itse ainakin pidän tilanteesta, jossa saan hiukan säästöön joka kuukausi. Vaikka miten vähän niin silti. Olen ihan pienestä asti tykännyt säästää rahaa. Sisarukseni ovat olleet enemmän hetkessä eläjiä ja minä istunut rahojeni päällä kuin Roope Ankka rahasäiliössään. Toki minun säiliöni oli huomattavasti pienempi kuin Roopen..

Olemme oman pienen perheeni kesken nähneet monia vaiheita taloudessamme. Olemme kolmihenkisenä perheenä tulleet toimeen alle tuhannella eurolla kuukaudessa. Olemme samalla alle tonnin kuukausitulolla tulleet toimeen nelihenkisenä perheenä. Nykyään tulotasomme on hieman parempi, sillä sekä minulla että miehelläni on kokopäivätyöt ja miehelläni oikeasti ihan hyvä palkka. Minulla lähes kouluttamattomalla henkilöllä on palkka, joka on parempi kuin ei mitään. Silti meillä tuntuu olevan välillä tiukkaa. Mietin mistä tämä voi johtua. Onko se vain niin että siinä missä nälkä kasvaa syödessä niin myös tulojen noustessa menot kasvavat? Miksi?

Omalle kohdalleni olen kehittänyt säästösuunnitelman. Joka viikko lähtee pieni summa käyttötililtämme toiselle tilille, johon meillä ei ole pankkikortteja. Summa on vain 25€ per viikko. Tästä tulee kuitenkin kuukausittain satanen. Monen tuttavan kanssa kun olen puhunut, ovat he sanoneet että heille satasen säästö joka kuukausi on mahdotonta. Kysyessäni olisiko mahdotonta jättää joka viikko tuo 25€ sivuun, on vastaus hyvin usein "no ei se pahalta kuulosta". Kun tuo pieni summa lähtee automaattisesti joka viikko, sitä ei edes ajattele. Siitä huolimatta vuodessa tulee ihan sattumalta keränneeksi 1200€ oikeasti ylimääräistä rahaa. Sillä summalla tekee jo ihan kivan lomareissunkin... Myönnän, että minä en ole saanut kertaakaan kokonaista vuotta säästöputkea täyteen. Tämä johtuu yleensä siitä, että juuri kun säästössä alkaa olla mukavan kokoinen summa, hajoaa auto tai toinen, jääkaappi tai pesukone tai joku muu vastaava, johon pitää sitten tempaista jostain korjaus-/hankintarahat. Minun pienestä jemmastanihan ne rahat sitten otetaan. Lohduttaudun kuitenkin sillä, että mitenkähän olisimme selvinneet, jos minulla tätä pientä jemmaani ei olisi?

Tämä on siis oma vinkkini kaikille muillekin, jotka haluavat säästää, mutta kokevat sen mahdottomaksi. Kyllä nimittäin minullakin tekee tiukkaa heittää joka kuukausi kokonainen huntti käyttövaroista ihan yks kaks jemmaan, mutta kun se menee sinne ihan salakavalasti, niin eipäs olekaan enää paha paikka. Summahan voi olla vaikka kuinka pieni tahansa. Vaikka laittaisi sivuun aina viikottain kertyvät pullorahat. Lopettaisi tupakoinnin, ja laittaisi joka päivä tupakka-askiin normaalisti menevän summan sivuun. Vaikka laittaisi vain vitosen joka viikko sivuun tulee siitäkin vuodessa jo 240€. Tyhjää enemmän sekin on.